Jdi na obsah Jdi na menu
 


Dunaj 2010

http://kcikcao.rajce.idnes.cz/Admiral_grog-Dunaj_2010/

 

Pro rok  2010 byla za cíl naší plavby vybrána Wisla ,úsek Ošwecim  - Waršava. Posádka Berounky se rozhodla plout spolu s námi. Přípravy probíhaly  bez vážnějších problémů. Admirál Grog byl celkově rekonstruován.Průzkumem na místě bylo vybráno místo pro stavbu obou lodí nedaleko Ošwecim. Necelých čtrnáct dnů před vyplutím byla oblast Ošwecimi a Krakova zasažena obrovskou povodní. Za takových podmínek byla plavba po Wisle nemožná. Bylo možné pro rok 2010 plavbu úplně zrušit nebo najít nový cíl. Volba nebyla složitá. Splujeme horní splavnou část Dunaje z Kelheimu do Vídně.

 

10.6.2010 ve 14,00 nastupujeme  do rychlíku směr Bavorsko. Před soumrakem jsme v Kelheimu -  Saal an der Donau, zde v maríně máme předjednánu stavbu našich lodí. Letošní plavba asi nebude z těch jednoduchých, do vlaku dostáváme zprávu ,že náklaďák s loděmi stojí  porouchán na dálnici za Rozvadovem. Za pomoci mob.telefonů se daří vše vyřešit.Před půlnocí jsou posádky i lodě na místě. Po patnácti letech plaveb máme zkušeností doposud veskrze pozitivní. V přístavech i marínách se naší lodi dostalo vždy vlídného přijetí.

11.6. 2010  Po prvních šesti hodinách stavby vzaly za své, nám vžité představy o bodrých Bavorácích. Místní hafenmaester je protivnej jak činže. Pravděpodobně na jeho popud nás navštívila Bavorská říční policie. Přes ukrutné vedro vstáváme a snažíme se co nejdříve ze zdejší maríny zmizet. Stavba nám nejde tak rychle jak jsme si představovali.

12.6. 2010 pozdě odpoledne vyplouváme s ještě nedostavěnými loděmi. Na noc kotvíme na volné řece zmítáni vlnami od proplouvajících lodí.

13.6.2010 dokončujeme práce na obou plavidlech. Odpoledne kotvíme v maríně Kapfelberg. Jediný přístav v Bavorsku kde se nám dostalo vlídného přijetí. Večer hraná pod přístřeškem místní hospůdky. Málem jsme zastavili dopravu na přilehlé silnici Kelheim – Regensburg. Pivo, německý běžák-nafukovací.

14.6.2010 Hafenmaister obdarován čepicí se s námi loučí málem se slzou v oku. Plujeme k zdymadlu Bád Abbach. Při čekání před komorou o nás opět projevila zájem říční policie . Inspektor Gǜtz odváži Nohu a Egyho na plavební správu v Regensburku. Lodě čekají na místě „zda dostaneme povolení k plavbě“. Po skoro hodinové diskusi na plavební správě Regensburg, které se ve finále účastnil i sám pan řiditel, došli německé úřední orgány k neuvěřitelnému zjištění. Doklady plavidel i posádek jsou v naprostém pořádku a v souladu s předpisy EU. Žádné zvláštní povolení nepotřebujeme. Je pozdě odpoledne a hledáme místo na kotvení. Malá nevzhledná marína pod Regensburgem. Přijetí nijak vřelé.

15.6.2010 7,00 vyplouváme, rychle pryč. Plavba probíhá s obvyklou rutinou. 15,00 Straubing, po telefonátu z domova nás opouští Čenda.Má nějaké problémy v podniku, škoda. Původně plánoval svůj pobyt na palubě do 16.6. Plujeme až do 21.00. Kotvíme v maríně Degendorf, někdo hospoda někdo na lodi. Skoro celou noc prší.

16.6.2010 10,00 Vyplouváme za deště. Dunaj má plný průtok a v některých místech to docela teče.16,00 proplouváme komorou v Passau a kotvíme hned pod elektrárnou , dost silný proud.Posádky odchází na prohlídku města. Admirál si hnul s hákem, a cítí se i jinak zdravotně indisponován.

17.6. 2010 dopoledne se posádky opět věnují prohlídce města, Passau za to opravdu stojí.Admirál se necítí být zcela zdráv a rozhodl se pro cestu domů. 14,00 s redukovanou posádkou opouštíme kotviště. V 14,30 nabíráme ve městě zbytek posádky, Hanka,Vašek, Libor. Pohled na Passau z řeky je úchvatný. Měníme vlajky, jsme v Rakousku. 17,00 proplouváme Wasernufer, od této chvíle je Admirál Grog jedna z nemnoha sportovních lodí pod Českou vlajkou která proplula Dunajem v celé délce, z Kelheimu až do Černého moře. Večer Yacht Hafen Schlögen  naprosto jiné jednání, veškerý komfort. Hraná v místním klubu. Jediný kaz, posádky obtěžuje přihřátý fotograf.

18.6.2010 12,00 náležitě odpočati po včerejším koncertu vyplouváme. Až k Linci nádherné lesnaté údolí se spoustou ,hradů.,zámku zámečku a zajímavých vil. 19,30 Linec, problém s kotvením, na místní maríny jsou dvě třinácti metrové lodě moc. 20,45 útočiště nám poskytla marína Steyregg. Opět perfektní přijetí a veškerý servis, paráda.

19.6.2010 8,30 palubu Admirála Groga opouští Pavel, končí mu dovolená. Libor se rozhodl také pro cestu domů, prý nějaký  problém se smlouvou. Zcela neočekávaně  se rozhodl odjet i Tonda. Posádka Admirála Groga se zredukovala na devět členů. Dunaj má plný stav vody a docela to uhání.16,00 kotvíme v Grün. Malebné městečko, hospůdky, užíváme si. Noc byla všechno jiné, než klidná. Rozepisovat se nebudu mohl bych se znovu nasrat.

20.6.2010 8,15 odplouváme, no spíš utíkáme. 13,00 Melk nádherný pohled. Na noc kotvíme v Křemži, opět perfektní marína se vším komfortem, výborné přijetí.. Večer prohlídka města večeře   „řízek“.

21.6.2010 9,30 počasí stále nic moc soustavně přeháňky. Prakticky celou plavbu Berounku bočně vlečeme– problémy s motory. Jindra by plavbu nejraději ukončil ale to by byla škoda. Je pondělí a do Vídně jen máme 45 km. Začínáme se zabývat problémem kde lodě rozebereme a naložíme. Po zvážení celé situace s přihlédnutím k obrovské časové rezervě bylo rozhodnuto. Mění se cíl plavby Bratislava. Noha volá Dodovi, je to domluveno končíme v Bratislavě. Nutno zmínit kuchyň se překonává, vepřo,knedlo,zelo, všichni se přežrali a kormidelník jen s těží udrží otevřené oči. 17,50 Vídeň Berounce se nezdařil přistávací manévr, zakotvila na druhém břehu. Admirál Grog kotví v maríně Klostemeuburg neuvěřitelné žádný poplatek za kotvení, večer ještě hafenmaister obdaroval posádku kartonem piva. S Berounkou udržujeme spojení za pomoci  mobilních telefonů.

22.6.2010 9,15 vyplouváme s Berounkou je vše domluveno, podařilo se obě lodě kotví v centru Vídně, pár desítek metrů od stanice podzemní dráhy Donauinsel. Obě posádky odchází na prohlídku města. Noha se Sifonem pádí do Vídeňského vojenského muzea. I tam je kus naší námořní historie. 16,30 vyplouváme tentokrát máme s kotvením na noc jasno Fischamend. Inu dvakrát nevstoupíš do vod jedné řeky, to co bylo ve slepém rameni Dunaje v roce 2 000 útulnou vodáckou hospodou,se slovensky hovořící obsluhou, změnilo se na nóbl VIP klub. Přenocovali jsme ale žádné velké jupí to nebylo.

23.6.2010 9,00 nádherné ráno vyplouváme dnes je poslední den plavby, odpoledne nás čeká hospoda u Doda.Kuchyň opět perlí, řízky jak sloní ucha. Taková věc se musí trávit v klidu,kotvíme v Hainburgu. Na stěžni vlaje slovenská vlajka a míjíme Děvín, Berounku stále bočně vlečeme. Přistávací manévr v Bratislevě provedeme spojeni, zde si nějaké rozdělení nemůžeme dovolit. Je 15,30 a obě lodě jsou vyvázány v bazénu Bratislevských lodenic, kolem krouží člun plavební správa a člun říční policie. To co vypadalo na důkladnou kontrolu se změnilo na přátelské tlachání o všem možném. Sedíme v hospodě u Doda, paní Eliška se nám věnuje se vší svou důkladností. Dodo s námi bohužel není, jeho zdravotní stav už mu to nedovoluje. Tady máme opravdové přátele. Hned na místě nám dohodnou prostor na bourání lodí přímo na skluzu lodenice, včetně  přístupu do toalet a sprch, paráda.

24.6.2010 lodě najíždí ke skluze a jsou ihned rozebrány, napřed Grog a potom Berounka. Vše je složeno a připraveno pro naložení na náklaďák. Večer je připravena opulentní večeře, smažený jeseter, smažený sumec saláty a legendární štrůdel paní Elišky, výborný Budvar. Máme se jak pánbůh ve Frankraichu.Samozřejmě došlo i na muziku. Dva páry Holandských jachtařů se pokoušeli slavit s námi, ale málem je to stálo zdraví. Dohráno, dozpíváno, dopito,dojedeno,zaplaceno, naloženo.

25.6.2010 Bratislava hlavní nádraží, odjezd 12,00 . 18,30 Admirál Grog odpočívá ve svém suchém doku na Slavíkách a čeká na další dobrodružství.

 

BEROUNKA a ADMIRAL GROG na Dunaji

Plavba lodí BEROUNKA a ADMIRAL GROG po Dunaji v roce 2010
Lodě Admirál Grog a Berounka (dále jen A.G. a B.) jsou skládací a přibližně stejně velké. Délka je 12m, šířka 3,5m. Lodě plují na šesti dvanáctimetrových nafukovacích válcích o průměru 45cm.
B. je dvoustěžník, se stěžni o výšce 10m. Dvě kosatky, na hlavním stěžni příčné oplachtění a na bezanu vratiplachta. Celkem asi 65m2 plachet.
Na řece jsou plachty zbytečné a tak zůstávají stěžně doma, pro plavbu na jezerech a řekách je vybavena přívěsným motorem Evinrude 20hp.
A.G. má jeden stěžeň s ráhnovou plachtou a velkou kosatkou, ale i ten zůstává doma. Důležitý je motor Johnson 50hp.Je více uzpůsoben pro plavbu po řekách.
S B. jsme již pluli 2x ve Finsku, několikrát na Mazurských jezerech a na Lipně.
A.G. má pestřejší rejstřík plaveb. Splul Labe do Hamburku, byl na Volze, Dněpru a splul Dunaj od Pasova až do ústí Černého moře.
Původní plán pro tento rok počítal se splutím části Visly. Po povodních v této oblasti jsme se ale museli rychle rozhodnout o náhradním programu a volba padla na úsek Dunaje od Kelheimu k Vídni.
10. června ráno nakládáme obě rozložené lodě s příslušenstvím a zásobami na kamion, který dopraví lodě k Dunaji. Odpoledne potom odjíždí posádky vlakem do Regensburgu a večer se dostávají do cíle. Z nádraží k Dunaji je to ještě asi 3km pěšky.
Ráno vykládáme kamion a začínáme s montáží obou lodí. Večer jsou obě lodě na vodě, ale dostrojení trvá ještě do sobotního odpoledne. Vyplouváme z ř.km 2410. Po 7 km plavby vidíme příhodné boční rameno a tady přistáváme. Zahlédl jsem bobra a mnoho známek jeho činnosti. V neděli se přesunujeme o kousek dále na ř.km 2404 do mariny Motor-boot-club Kelheim v Kapfelbergu. Je zde velice přívětivě. K večeru obsazujeme bufet a začíná večírek s hudbou. Na obou lodích je slušná kapela: 4x kytara, 2 x banjo, 1 mandolína, 1 basa a moje heligonka. Večírek se setkal s kladným ohlasem u všech návštěvníků, dokonce došlo i na tanečky. Nemusíme spěchat, z nějakého záhadného důvodu se máme hlásit na plavební správě v Regensburgu, přesto že máme všechny dokumenty od obou lodí v pořádku.
V pondělí se posunujeme pouze do Regensburgu přes dvě plavební komory a potom stojíme a čekáme. Po návratu našich vyjednavačů z úřadu se dovídáme, že je vlastně všechno v pořádku, můžeme plout dál a ani slovutný úřad neví, proč jsme je vlastně museli navštívit. Pro dnešek končíme v malé marině na ř.km 2377
V úterý plujeme přes dvě zdymadla do Degendorfu. Při proplavování komorami je obvyklý takovýto postup: Na místě pro vyvázání jsou komunikační telefony a kamery. Loď se pomocí telefonu ohlásí a domluví s obsluhou, nejlépe německy. Poté je rozhlasem a návěstí vyzvána k proplutí, také německy. Všechno je řízeno centrálně z Regensburgu.
V Degendorfu přistáváme u šikovného přístaviště na levém břehu na ř.km 2284. Po cestě byla vidět Walhalla, veliký pseudoantický chrám (ř.km 2369).
Ve středu ráno nám policie kontroluje doklady k plavbě. Po zjištění, že je vše OK, následuje neformální rozhovor. Dostáváme cenné rady na cestu a vyplouváme. Policista nám dal tip na dobré kotviště pod zdymadlem v Passau 200m proti proudu, proti jezu ř.km 2231.
Po proplavení komorou v Pasově (tento den jenom jedinou), se obracíme proti jezu. A.G. se pomalu sápe proti silnému proudu a nakonec přistává. Nám se to pro slabší motor daří až napodruhé. Velmi pomalu se krademe při břehu a konečně také přistáváme.
Pasov je starobylé, malebné město, které určitě stojí za prohlídku a tak jsme si ve čtvrtek dopoledne prohlédli město a odpoledne plujeme dál. Přidává se velká řeka INN, překonáváme poslední německé zdymadlo. Rakouská hranice je vzdálena asi 20km. Údolí řeky se prohlubuje, okolní kopce jsou stále vyšší, ale proud je mírnější. Měníme zdvořilostní vlajku. Dunaj zde tvoří skoro 270stupňový oblouk a kroutí se jak žížala. Skoro na každém druhém kopci stojí nějaký hrad. Přistáváme v nádherné marině v Schlogen na ř.km 2187. Zde také došlo na VŽZ, víno, ženy zpěv. Všude kde spustíme, se nám daří rozezpívat a roztančit obecenstvo.
V pátek připlouváme do prvního rakouského zdymadla. Tento den překonáváme celkem dvě. Všichni na lodích musí mít podle rakouských předpisů vestu, proplavování probíhá bez zbytečných zdržení, domluva s obsluhou je stejná jako Německu.
Večer hledáme místo pro přenocování u Lince, ale moc se nám nedaří. Doba je již značně pokročilá a tak zkoušíme všechny možnosti. Dvě mariny ve městě jsou plné. Zaplouváme i do ústí řeky Traven, ale tam je 3km zákaz parkování. Naštěstí kousek po proudu pod ústím je příhodná marina Motoryachtclub Steyregg ř.km 2124. Zde je možno nocovat. Na vysvětlenou proč tak důsledně hledáme mariny, nebo odlehlá zákoutí: velké lodě, osobní i nákladní, dělají velké vlny a mohly by nás rozbít o břehy. V okolí Lince řeka vystoupila z údolí do rovného terénu. Dále pod Lincem se už zase zařezává do údolí, místy velmi úzkého. Proud nabírá na rychlosti, odhadujeme ho na asi 15km/h a řeka se více kroutí. Velké lodi plují po i proti proudu a my se jim musíme včas vyhýbat. Někdy to dá to dost práce. Proplouváme dvě zdymadla, na březích je veliké množství památek. Připlouváme do Greinu. Proud je velice silný a řeka úzká. Je zde příhodné přístaviště Hafen Grein ř.km 2079 na levém břehu. Kdo by tam chtěl přistát u hráze, musí dát pozor na betonové molo, které je za vysoké vody zatopené.
Další den plujeme do Krems. Na cestě jsou dvě zdymadla, přistáváme v Yachthafen Krems na ř.km 2002 levý břeh. Odtud ráno vyplouváme zase dál a tak jsme v pondělí dopluli až k předměstí Vídně.
A.G. přistává pohodlně v marině Hafen Kuchelau ř.km 1935 na pravém břehu, ale my na B. máme potíže. Musíme se vyhýbat protiproudní tlačné soupravě a se svým slabším motorem nestačíme na sílu proudu. Po veliké námaze přistáváme na druhém břehu. Spadl nám hřebínek. Dochází nám, že na všechno máme pouze jeden pokus. Telefonicky domlouváme s A.G. další plán. Na druhý den je v plánu prohlídka metropole starého mocnářství. Je zajímavé, že i zde nacházíme podél břehu stopy bobrů a ukázky jejich činností.
Původně byla společná plavba dohodnuta k Vídni. A.G. chce ale prodloužit plavbu až do Bratislavy. Tam je ještě silnější proud a po potížích s dnešním přistáním se mi už dál moc nechce. Po všeobecném naléhání se ale nechám ukecat. Ráno vyplouváme do Vídně.
A.G. našel dobré místo k přistání, ř.km 1930 na levém břehu. Je to takové malé doupě. Hloubka tam není všude stejná, ale nám 1m bohatě stačí. Je nutné však vzít v potaz aktuální vodní stav. Následuje prohlídka metropole. Před odplutím ještě obligátní kontrola dokladů.
V 17:00 odplouváme do slepého ramena, kde kotvíme na ř.km 1909 napravo.
Pod Vídní je také poslední zdymadlo na cestě. Řeka se rozšiřuje, krajina je rovná. Okolo břehů jsou lužní lesy a spousta komárů. Další den vyplouváme k Bratislavě. V posledním Rakouském městečku, Hainburgu, přistáváme a formou oběda likvidujeme poslední zásoby. Potom odvazujeme a po chvilce plavby je vidět Děvín a ústí Moravy. A už je tu Bratislava. Plujeme do Vlčího hrdla na ř.km 1865, kde máme v přístavním bazénu loděnice domluveno rozebírání a nakládání obou našich lodí. To nám domluvil majitel krásné a pohostinné restaurace na pontonu „u Doda“ v nedaleké marině. Nastává poslední kontrola dokladů, tentokrát dokonce kontroluje Policie a Plavební Správa.
Na loď přichází vrchní od Doda a domlouvá s námi jídelníček dnešního slavnostního večera.
Jako hlavní chod bude jeseter a sumec. Večer se náramně vydařil, zábava byla skvělá, všichni hosté i personál zpívají a tancují skoro do rána. Další den rozebíráme lodě, čekáme na kamion a po naložení lodí v sobotu dopoledne odjíždíme vlakem domů.
Několik čísel:
Start ř.km 2411
Regensburg ř.km 2404
Degendorf ř.km 2284
Passau ř.km 2231
marina Schlogen ř.km 2187
Linz ř.km 2124
Grein ř.km 2079
Krems ř.km 2002
Wien ř.km 1935
říční rameno pod Vídní ř.km 1905,
Bratislava Vlčí hrdlo ř.km 1865
celkem 546 km
Na cestě bylo 15 zdymadel:
Bad Abbach ř.km 2397, ukw kanál 19
Regensburg ř.km 2380, ukw 21
Geisling ř.km 2354, ukw 22
Straubing ř.km 2327, ukw 18
Kachlet (Passau) ř.km 2231, ukw 20
Jochenstein ř.km 2203, ukw 22
Aschach, ukw 18
Ottenstein ř.km 2147 uk 20
Abvinden – Asten, ukw 22
Wallsee ř.km 2094, ukw 18
Persenbeurg ř.km 2060, ukw 20
Melk ř.km 2038, ukw 22
Altenworth ř.km 1980, ukw 20
Greifenstein ř.km 1949, ukw 22
Freudenau ř.km 1921, ukw 18
Kdo by se chtěl vydat na Dunaj, měl by mít loď, která může plout minimálně 10 km/h. Velice dobrá publikace pro plavbu je „Die Donau Von Kelheim zum Schwarzen Meer Edition Maritim“.

Jindra Egner (leden 2011)

 
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář